chłodniczka oleju - naprawa

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
irvingmorg
Bywalec
Posty: 105
Rejestracja: 21 gru 2016, o 12:56
Imię: Łukasz
Chevi: Cruze 1.8 LPG
Lokalizacja: Jaworzno
Kontakt:

chłodniczka oleju - naprawa

Post autor: irvingmorg » 5 lut 2017, o 00:26

Dzisiaj dokonałem naprawy chłodnicy oleju. Kilka moich spostrzeżeń i informacji dla chętnych do samodzielnej naprawy. Temat można ogarnąć już na tz kobyłkach, podpórkach (z pojedynczym lewarkiem się umęczycie) bez problemu na kanale, cudownie na podnośniku warsztatowym (do takiego cuda miałem dzisiaj dostęp).
Pracę zacząłem od wlania pewnego specyfiku do układu chłodzenia (Jet Chem Bio Degreaser), mogę go polecić świetnie się spisał, faktycznie usuwa olej z układu już po jednym użyciu.
c1.jpg
JetChem Bio Degreaser
c1.jpg (1022.08 KiB) Przejrzano 271 razy
Byłem przygotowany na płukanie układu i wymianę oleju, dlatego baniaków było sporo, natomiast do operacji wystarczył komplet kluczy + jeden dynamometryczny.
c5.jpg
Zasoby
c5.jpg (785.06 KiB) Przejrzano 271 razy
Najważniejsze rzeczy związane z demontażem poszczególnych elementów były już wcześniej opisywane ale dodam kilka od siebie lub których nie znalazłem powyżej. Jeżeli nie chcecie mieć problemów z odkręcaniem śrub najlepiej użyć środka do odrdzewiania, ale nie typu w-40 czy tym podobny tylko produkt przeznaczony do agresywnego odrdzewiania z dodatkiem MoS2 (można kupić w każdym motoryzacyjnym lub markecie budowlanym).
Po ściągnięciu plastykowej osłony dolnej po stronie pasażera odnajdziemy zawór do spuszczania płynu chłodniczego. Najlepiej odkręcić u góry korek, założyć w odpowiednim miejscy wężyk (na zdjęciu wężyk już założony, chyba 10 mm) i można odkręcić zawór (czasem stawia opór ale radzę go spróbować odkręcić rękoma).
c4.jpg
Zawór do spuszczania płynu.
c4.jpg (680.35 KiB) Przejrzano 271 razy
Nie wiem jak u innych ale u mnie bardzo mocno siedziała na oringu prowadnica bagnetu olejowego. Bałem się ze może jednak jest jeszcze gdzieś przykręcona na dole, ale w końcu się poddała (w drugą stronę też stawiała opór ale już mniejszy). Kiedy zdejmiemy osłonę katalizatora, odkręcimy kolektor od wydechu, warto przed demontażem kolektora odkręcić uchwyt silnika (zdjęcie poniżej) ułatwi to wyciągnięcie kolektora. Na zdjęciu zaznaczone jeszcze nakrętki kolektora (9 szt. z czego 2 już zdemontowane).
c2.jpg
Kolektor + uchwyt silnika.
c2.jpg (881.87 KiB) Przejrzano 271 razy
Po wyciągnięciu kolektora możemy zobaczyć oznaczenie i nr seryjne silnika (choć pewności nie mam - może ktoś potwierdzi lub sprostuje).
c3.jpg
Oznaczenie silnika.
c3.jpg (1.01 MiB) Przejrzano 271 razy
Odkręcamy chłodnicę oleju (5 śrub głównych, po 2 przy termostacie i pompie) wyciągami rozbieramy samą chłodnice (6 śrub), czyścimy dokładnie, wymieniamy uszczelki w samej chłodnicy na oryginalne i skręcamy z odpowiednimi momentami dokręcania 8 nm (skręcamy najlepiej odśrodkowo na zewnątrz lub przynajmniej na krzyż i nie dokręcajcie pojedynczych śrub do oporu tylko każdą stopniowo aby naprężenia rozchodziły równomiernie) ja, jako że miałem podobną awarię do tych powyżej, uszczelka pada w tym samym miejscu, zaryzykowałem eksperymentalnie dokręcenie śrub z momentem 10 nm. Może to coś da, może nic, może będę musiał poprawiać na wiosnę :P
Uszczelek do samej chłodnicy nie da się pomylić, natomiast należy zwrócić uwagę na resztę uszczelek gdyż niektóre są do siebie bardzo podobne, wydają się na pierwszy rzut oka identyczne, za pomyłkę zapłaciłem ponownym rozbieranie kolektora :oops: . Najbardziej problematyczne uszczelki moim zdaniem, są w miejscu zaznaczonym na zdjęciu, te rurki powinny w to miejsce wchodzić bez problemów ale na miejscu usadowienia powinny stawiać lekki opór. Chcą uniknąć błędów najlepiej wymieniać uszczelki pojedynczo i posiłkować się schematem i nr części. Radzę też po zamontowaniu chłodnicy, a przed montażem kolektora zalać z 2-3 liry wody destylowanej tyle wystarczy aby wypełnić rurki przy chłodnicy. jak nie zaobserwujecie wycieku to można skręcać dalej.

Awatar użytkownika
irvingmorg
Bywalec
Posty: 105
Rejestracja: 21 gru 2016, o 12:56
Imię: Łukasz
Chevi: Cruze 1.8 LPG
Lokalizacja: Jaworzno
Kontakt:

Re: chłodniczka oleju- naprawa

Post autor: irvingmorg » 5 lut 2017, o 00:46

c6.jpg
Chłodnica oleju.
c6.jpg (779.07 KiB) Przejrzano 280 razy
Pamiętajcie również o dokładnym wypłukaniu zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego, jeszcze raz polecam Bio Degreaser, jedno płukanie gorącą wodą + 50-60 ml tego specyfiku i efekt mamy taki jak poniżej:
c7.jpg
Zbiorniczek wyrównawczy po myciu
c7.jpg (627.59 KiB) Przejrzano 280 razy
Zbiorniczek demontuje się prosto choć trzeba się trochę pogimnastykować. Ściągamy węże, spinkę i wysuwamy zbiorniczek w stronę akumulatora, następnie stroną od akumulatora staramy się go wyciągnąć do góry.

Na samym końcu mamy odpowietrzyć układ, niby się wszystko zrobi automatycznie i należy tylko później dolać raz czy dwa płynu, ale może się zdarzyć że z ponad 6 litrów płynu jakie ma wejść w układ z powodu zapowietrzenia wejdą tylko 4 więc radze sprawdzić ile płyny udało wam się wlać co by się wam na skrzyżowaniu nie odpowietrzył :D)

Mam nadzieję że teraz wszystko już będzie ok z tym ustrojstwem, bo za tydzień czeka mnie wymiana KZFR - jeżeli Konrad dośle kółka na czas :lol:

Awatar użytkownika
konradoo
Wymiatacz
Posty: 2237
Rejestracja: 24 lis 2013, o 19:12
Imię: Konrad
Chevi: Nubira x2
Lokalizacja: EBE
Kontakt:

Re: chłodniczka oleju- naprawa

Post autor: konradoo » 5 lut 2017, o 03:31

Nie stresuj się:) dojdą na czas. Choć muszę przyznać że manual extra.
O partsy pisz PW.

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9853
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: chłodniczka oleju- naprawa

Post autor: wszim » 5 lut 2017, o 08:16

Uznanie za manual. :witam:
Brawo :ok:

Awatar użytkownika
pablo1
Profesjonalista
Posty: 528
Rejestracja: 19 wrz 2016, o 23:06
Imię: Paweł
Chevi: cruze LT 1.6 Lpg Brc
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: chłodniczka oleju- naprawa

Post autor: pablo1 » 5 lut 2017, o 08:25

Gratuluję naprawy. Widzisz a ja się męczyłem ze zbiornikiem tyle czasu i ślady zostały jeszcze. Kupię sobie ten specyfik i przy następnej wymianie oleju również zbiornik ściągnę i umyje. Super manual. Z tymi uszczelkami to prawda, trzeba uważać bo przy tych Rurkach się można pomylić. Uszczelka kolektora tez wymaga przyglądniecia.
pablo1

Awatar użytkownika
irvingmorg
Bywalec
Posty: 105
Rejestracja: 21 gru 2016, o 12:56
Imię: Łukasz
Chevi: Cruze 1.8 LPG
Lokalizacja: Jaworzno
Kontakt:

Re: chłodniczka oleju- naprawa

Post autor: irvingmorg » 5 lut 2017, o 09:15

Mam nadzieje że się komuś przyda i uniknie błędów jakie mogą się przydarzyć po drodze. Ja miałem jeszcze niespodziankę ze śrubką mocującą osłonę katalizatora - ukręciła się praktycznie beż przyłożenia siły - może jakaś wada. Poniżej plik z pomocami przy wymianie uszczelek (informację zebrane z różnych tematów na forum).
Załączniki
naprawa.pdf
(230.5 KiB) Pobrany 47 razy

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość