Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. paliwa.

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9853
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 1 cze 2016, o 15:21

Mnie to interesuje z czystej technicznej ciekawości tego rozwiązania. Raczej go nie zastosuję bo nie mam problemu ze wskaźnikiem, a także wolę mieć bieżącą informację o stanie zbiornika benzyny również przy pracy na LPG.

Awatar użytkownika
huri_khan
Administrator
Posty: 3883
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Imię: Robert
Chevi: Cruze 1,8 LT + LPG
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: huri_khan » 1 cze 2016, o 15:44

Ja nie mam BRC ;)
Wolę mieć jedno polubienie w realnym świecie niż kilka tysięcy polubień w wirtualnym.

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 1 cze 2016, o 15:55

Dla mnie głównym powodem wykonania tej modyfikacji był opadający wskaźnik. Dzięki tej modyfikacji problem z opadaniem ustąpił a przy okazji popracowałem na kalibracją wskazań LPG na wskaźniku PB. Myślałem jeszcze o tym, aby podczas jazdy na LPG wskaźnik LPG pokazywał poziom PB (odwrotność wskazań) możliwe do wykonania, ale uznałem, że w moim przypadku jest to zbędne, bo zawsze przy uruchamianiu zimnego silnika widzę poziom benzyny a skoro nie mam uruchomionego dotrysku PB to nie muszę ciągle monitorować wskazań PB.

Dzisiaj wieczorem wrzucę schemat i fotki.
Ostatnio zmieniony 1 cze 2016, o 16:09 przez barus, łącznie zmieniany 1 raz.

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 1 cze 2016, o 15:57

huri_khan pisze:Ja nie mam BRC ;)
A jaką rezystancję posiada wskaźnik :zastanawiasie:
jakie napięcia sterujące - pusty/pełny zbiornik :zastanawiasie:

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 1 cze 2016, o 19:20

Oto schemat modułu.
R1 - ustawienie wskazania max poziom
R8 - ustawienie wskazania minimalnego poziomu
R14 - liniowość w dolnym zakresie wskazania
Image6.jpg
Image6.jpg (123.64 KiB) Przejrzano 276 razy
wskaźnik diodowy BRC
wskaźnik BRC.jpg
wskaźnik BRC.jpg (616.53 KiB) Przejrzano 275 razy
moduł, przewody, ślepa komora/kanał pod przednim prawym siedzeniem
moduł, przelotka, przewody itp..jpg
moduł, przelotka, przewody itp..jpg (1.02 MiB) Przejrzano 275 razy
wiązka i miejsce wpięcia się dwoma przewodami w rozcięty przewód od poiziomu PB
miejsce wpięcia dwuch przewodów.jpg
miejsce wpięcia dwuch przewodów.jpg (589.29 KiB) Przejrzano 273 razy
na takiej płytce z łatwością zmieści się moduł
na takiej płytce z łatwością można zmontoiwać moduł.jpg
na takiej płytce z łatwością można zmontoiwać moduł.jpg (996.36 KiB) Przejrzano 272 razy
Ostatnio zmieniony 1 cze 2016, o 20:14 przez barus, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9853
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 1 cze 2016, o 19:53

:ok:
No powiem, że schemat robi wrażenie :tak: , dość mocno rozbudowany. Jakie zadanie spełnia termistor R7 ?
:D zauważyłem, że często omyłkowo piszesz modem zamiast moduł ;)

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 1 cze 2016, o 19:57

Zasilacz można pominąć a 5V można uzyskać z wskaźnika BRC.
R7 likwiduje t/z dryf tranzystora. Przekonałem się jak niewielka zmiana temperatury złącza PN zmienia punkt pracy tranzystora a nawet jego wzmocnienie. R7 zdecydowanie kompensuję tą zmianę.
wskaźnik BRC 1.jpg
wskaźnik BRC 1.jpg (906.88 KiB) Przejrzano 271 razy
Ostatnio zmieniony 1 cze 2016, o 21:10 przez barus, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 13916
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Imię: Krzysztof
Chevi: Opel Insignia B
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: etac » 1 cze 2016, o 20:01

No to Panowie, dogadać i zrobić parę modułów i po 99,99 na allegro :)

Wiele serwisów kupi :) :ok:
Panie Boże chroń mnie od przyjaciół, bo od wrogów obronie się sam
Moja Historia:
2007-2011 - Chevrolet Lacetti 2.0 VCDi
2011-2013 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LS+ Premium
2013-2017 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LTZ
2013- > - Chevrolet Aveo 1.4 LTZ

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 1 cze 2016, o 20:04

wszim pisze::ok:

:D zauważyłem, że często omyłkowo piszesz modem zamiast moduł ;)
Faktycznie, ale od czego się ma spostrzegawczych kolegów :D


Jeśli zajdzie taka potrzeba to sukcesywnie będę udzielał porad jak się do tego zabrać.

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9853
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 1 cze 2016, o 21:00

Rzeczowo przygotowany manual. Bardzo dobry z ciebie analityk.
Wiedziałem, że jak barus się za coś zabierze to lipy nie będzie. :ok:

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 3 cze 2016, o 14:00

Przez niedopatrzenie na schemacie D2 oznaczyłem, jako zwykłą diodę a ma być Zenera.
Tu należy się dodatkowe wyjaśnienie. Otóż napięcie Zenera nie jest nam do niczego potrzebne. Dioda Zenera jest wykorzystana, jako zwykła dioda. W tym przypadku istotne jest napięcie nasycenia (spadek napięcia) tej diody w kierunku przewodzenia. Przyłączając napięcie +12V do anody każdej zwykłej diody w szereg z opornikiem 10k uzyskamy spadek napięcia na tej diodzie około 0,6V a na diodzie Zenera 0,7V i to jest języczkiem u wagi dla prawidłowego działania modułu. Przy zwykłej diodzie wskaźnik benzyny będzie zawyżał wskazanie gazu w jego środkowym położeniu.
W pętli baza T1, D2, R9, R8 oraz kaskada oporowa wskaźnika LPG, prąd zacznie płynąć dopiero wtedy, kiedy napięcie w punkcie 9 (pływak BRC) spadnie poniżej 0,4V (poziom gazu poniżej połowy zbiornika).
Dzielnik oporowy R5, R11 jest tak dobrany, że próg napięcia wysterowania T2 następuje w momencie uzyskania napięcia 2V do 2,05V na kolektorze T1. Powyżej tego napięcia tranzystor T2 jest w stanie nie przewodzenia.
Aby prawidłowo wyregulować R14 należy wyjechać gaz do zera, zatankować dokładnie ¼ zbiornika gazu jego realnej pojemności, ruszyć samochodem tak, aby wskaźnik gazu na butli ustawił się w odpowiedniej pozycji (ma dużą bezwładność wskazań na postoju). Tak regulujemy R14, aby na kolektorze T1 uzyskać napięcie 1,75V. Przy tym napięciu wskaźnik benzyny będzie pokazywał dokładnie 1/4 poziomu.
Wcześniej należy ustawić minimalny poziom rezystorem nastawnym R8 przy pustym zbiorniku gazu. Na kolektorze T1 ustawić napięcie 2,15V oraz poziom max, zbiornik LPG zatankowany do pełna, rezystorem nastawnym R1 ustawiamy napięcie 0,88V na kolektorze T1.
Wartości dzielnika oporowego R2 i R3 dobrałem do napięcia zasilania cewki przekaźnika 12V. Przy zasilaniu napięciem 5V może się okazać, że trzeba zmienić te wartości.
Poprawiony schemat.
Image6.jpg
Image6.jpg (124.31 KiB) Przejrzano 256 razy
Prośba do administratorów aby ten schemat wstawić w miejsce poprzedniego.

Robbo
Profesjonalista
Posty: 702
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Robbo » 13 cze 2016, o 22:55

Mam ten problem po zamontowaniu LPG . Jestem pod wrażeniem tego rozwiązania!
Czy nie byś był skłonny wykonać ten moduł oraz wskazówki gdzie wpiąć. :ocochodzi:
W Orlando zbiornik jest podpięty pod płytę podłogową bagażnika. :Y

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 30 cze 2016, o 16:55

Było by to możliwe dopiero gdzieś na jesieni, teraz nie mam czasu. Orlando trochę różni się od Cruze, mam tu na myśli przebieg/ułożenie głównej wiązki od zbiornika PB do ECM - mam nadzieję, że podobnie jak w Cruze, czyli m/i pod przednimi fotelami. Następna trudność to wyłowienie z grubej wiązki jednego konkretnego przewodu od poziomu PB, a są, co najmniej 3 w tym samym kolorze i przekroju. Dostęp do butli (wskaźnika poziomu LPG bezpośrednio na butli) LPG u Ciebie też nie ułatwia sprawy. Przed wykonaniem przeze mnie modułu musiałbyś wykonać precyzyjne pomiary na zdalnym wskaźniku diodowym LPG przy całkowicie pustym zbiorniku i zatankowanym do pełna. :zastanawiasie:

Robbo
Profesjonalista
Posty: 702
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Robbo » 2 lip 2016, o 13:58

Widać że modyfikacja dla profesjonalistów {:/
Mam pytanie odnośnie resetu wskaźnika paliwa,
Co powoduje że po modyfikacji wskaźnik nie żeruje się?
Osobiście wkurza mnie zerwanie się wskaźnika, a po wyłączeniu i załączeniu zaplonu wskaźnik wskazuje 0 paliwa i wtedy załącza się nawigacja i kieruje do najbliższej stacji !

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 13916
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Imię: Krzysztof
Chevi: Opel Insignia B
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: etac » 2 lip 2016, o 14:07

Szyna CAN dostaje sprzeczne informacje. Jeden sygnał mówi ze jedziemy i zużywamy paliwo, a drugi mówi ze paliwa nie ubywa, wiec wywala błąd i stara się zresetować.
Panie Boże chroń mnie od przyjaciół, bo od wrogów obronie się sam
Moja Historia:
2007-2011 - Chevrolet Lacetti 2.0 VCDi
2011-2013 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LS+ Premium
2013-2017 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LTZ
2013- > - Chevrolet Aveo 1.4 LTZ

Robbo
Profesjonalista
Posty: 702
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Robbo » 2 lip 2016, o 14:20

Osobiście nie mam parcia na wskazania LPG !
Interesuje mnie w takim razie resetowanie tych informacji z szyny can

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 13916
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Imię: Krzysztof
Chevi: Opel Insignia B
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: etac » 2 lip 2016, o 14:43

No to pisałem, przełączając sygnał dajemy mu informacje o zużywaniu paliwa, ale system nie wie czy to LPG czy PB, jest zadowolony z tego ze ma wskazania o ubywaniu tego w zbiorniku.
Panie Boże chroń mnie od przyjaciół, bo od wrogów obronie się sam
Moja Historia:
2007-2011 - Chevrolet Lacetti 2.0 VCDi
2011-2013 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LS+ Premium
2013-2017 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LTZ
2013- > - Chevrolet Aveo 1.4 LTZ

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: barus » 3 lip 2016, o 11:55

Robo! a czy masz lub miałeś montowany emulator poziomu paliwa? :zastanawiasie: Trzeba sprawdzić czy u Ciebie się sprawdzi :zastanawiasie:

Robbo
Profesjonalista
Posty: 702
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Robbo » 3 lip 2016, o 12:00

Nie miałem nic montowanego w Czakramie w Warszawie coś wspominali ale na obietnicach się kończyło :/

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9853
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 10 lip 2016, o 21:14

Dziś z okazji wydutkania zbiornika do cna miałem okazję odczytania ze sterownika BRC zakresu pełny-pusty. W moim zbiorniku wskazania są takie:
pusty: 39mV
pełny: 1036mV

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9853
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś w swoim Chevi

Post autor: wszim » 10 lip 2016, o 21:26

W końcu korzystając z pełnego opróżnienia zbiornika LPG ponownie przystąpiłem do korekty nastaw wskazań rezerwy LPG w zbiorniku, bo wyszło że wcześniej zrobiłem to niezbyt dobrze.

Robbo
Profesjonalista
Posty: 702
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Imię: Robert
Chevi: Orlando LPG automat
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: Robbo » 10 lip 2016, o 21:30

Gdzie wpinales miernik aby zrobić pomiary :ocochodzi:

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 13916
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Imię: Krzysztof
Chevi: Opel Insignia B
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: etac » 10 lip 2016, o 21:32

pewnie kupił sobie urządzenie diagnostyczne do LPG
Panie Boże chroń mnie od przyjaciół, bo od wrogów obronie się sam
Moja Historia:
2007-2011 - Chevrolet Lacetti 2.0 VCDi
2011-2013 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LS+ Premium
2013-2017 - Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LTZ
2013- > - Chevrolet Aveo 1.4 LTZ

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 9853
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wspólny wskaźnik PB/LPG lekarstwem na opadający wsk. pal

Post autor: wszim » 10 lip 2016, o 23:28

Tak. Tzn sam interfejs bo urządzenie to PC z programem serwisowym BRC. Ono odczytuje napięcia czujnika poziomu paliwa więc nie trzeba mierzyć miernikiem.

barus
Wymiatacz
Posty: 1036
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Imię: Czesław
Chevi: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś w swoim Chevi

Post autor: barus » 11 lip 2016, o 00:12

A jaki próg napięcia (mV/%) ustawiłeś aby rezerwa zaczęła migać :zastanawiasie:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość